Rallybilar

Citroën har länge tillverkat toppresterande rallybilar

Inom internationell rallysport konkurrerar ett antal biltillverkare om ledarpositionerna och i rallyns historia finns ett galleri av stjärnor, tillverkare och legendariska team. Världsmästerskapet i rally har arrangerats sedan 1973 och genom åren har vi sett uppgång och fall för många tillverkare av rallybilar. Idag är Volkswagen det mest framgångsrika teamet som med föraren Sébastien Ogier vunnit VM fyra år i rad. Detta är en imponerande prestation med tanke på att Volkswagen är det nyaste teamet som tagit sig in i Rally-VM och vann redan året de debuterade. Länge var italienska rallybilar dominerande för att sedan lämna plats åt franska och nu senast, den tyska VW Polo R WRC.

Rallybilar – ledande märken genom historien

Under rallyns tidiga år kördes andra tävlingar än de som ingår i rally-VM, men under senare år har dessa fått allt lägre status och vissa körs inte längre. Nu ligger allt fokus för både förare och biltillverkarna på att vinna VM. Under 1970-talet var det främst italiensk-tillverkade rallybilar som dominerade sporten med Lancia och Fiat som vann flera av de tidigaste konstruktörsmästerskapen. Allra först ut att vinna var dock Alpine-Renault med sin Alpine A110. Under de första åren utsåg man endast konstruktörsvinnaren och inte någon individuell förarvinnare.

Efter att Lancia totaldominerat rally-VM under slutet på 1980-talet drog sig stallet ur mästerskapet 1993. Detta lämnade plats för ett japanskt intåg i tävlingen och följande år vann Toyota, Subaru och Mitsubishi flera gånger var. De båda legendariska förarna Colin McRae och Tommi Mäkinen körde japanskt under dessa år. Även den storhetstiden tog slut och Peugeots vinst år 2000 blev startskottet för total dominans av franska rallybilar. Peugeot och Marcus Grönholm vann 2000 och 2002, men sedan tog Citroën över facklan och vann gång på gång tack vare supertalangen Sébastien Loeb.

Olika klasser för bilarna

Precis som inom alla andra motorsporter kommer även rallybilar i många olika klasser och discipliner. Grupp A är den vanligaste typen av bilar och den man oftast tävlar i under de stora mästerskapen. Där kan bilarna vara två- eller fyrhjulsdrivna och har därför olika effekt. Det finns inga restriktioner kring hur mycket bilen får vara trimmad, men ett villkor är att bilen är fabrikstillverkad. Den ska med andra ord inte vara custom-designad, utan motorn ska vara i originalskick som den tillverkas i fabriken. Detta gör jämnare förutsättningar för de olika tillverkarna.

Grupp B var en annan klass av rallybilar som man tävlade med under några få år på 1980-talet. Dessa bilar var de snabbaste och kraftfullaste som använts i rally och det enda kravet på bilen var att den skulle ha tillverkats i fler än 400 exemplar. Ofta tillverkade man ett tiotal i serien som var rally-anpassade och sedan resten för att köra på vanligt sätt. Turbomotorerna hade flera hundra hästkrafter och man nådde väldigt höga hastigheter. Anledningen till att klassen idag inte finns kvar är att bilarna orsakade flera stora olyckor med dödlig utgång.

Europeisk dominans i rally-VM

Förutom de japanska bilmärkena så har rally-VM präglats av europeisk dominans, både vad gäller konstruktörsmästerskapet och förarmästerskapet. Idag är Volkswagens rallybilar i topp, mycket tack vare Sébastien Ogier som tagit hem det individuella mästerskapet fyra år i rad. Hittills har ingen utom-europeisk förare vunnit VM, och man väntar fortfarande på amerikanska rallybilar likväl som förare. De mest klassiska modellerna av bilmärkena är de som tillverkades i Grupp B under 80-talet. Deras kapacitet och höga effekt gjorde att både klassen och bilarna fick kultstatus. Många pratar fortfarande om bilar som Audi Quattro, Peugeot 205 Turbo 16, Ford RS200 eller Lancia Delta S4.