Svenska Rallyt

Svenska Rallyt är en klassisk svensk rallytävling som arrangerats sedan 1950. Genom åren har loppet haft olika delsträckor och även förändrats från att vara ett sommarlopp till att bli ett utpräglat vinterlopp som ställer höga krav på förare och däck. Svenska Rallyt är en av fjorton deltävlingar i världsmästerskapet i rally och arrangeras därför med stort internationellt intresse där världens bästa förare får chans att visa vad de verkligen går för. Loppet pågår i fyra dagar och en av de grundläggande förutsättningarna är att underlaget ska vara snötäckt. Detta är VMs enda utpräglade vinterrally vilket därför gör att deltävlingen är extra intressant.

Svenska Rallyt tar fart

Det svenska bidraget till rally-VM har med undantag för ett par år varit dessa tävlingar som äger rum i Värmland. De första femton åren var Svenska Rallyt en sommartävling men 1965 valde man att flytta loppet till vintersäsongen. Detta blev snabbt en populär deltävling under VM-säsongen och eftersom loppet alltid körs på snö betraktas det vara en extra spännande sträcka att köra. De två gånger som loppet ställts in berodde 1974 på den rådande oljekrisen och 1990 på den alltför milda vintern. Efter detta flyttade man tävlingen en aning norrut och sedan dess har loppet kunnat arrangeras som planerat varje år.

Svenska Rallyt var länge dominerat av svenskar och finländare som helt enkelt vant sig vid förhållandena som ett snötäckt landskap för med sig. De mesta vinnarna under loppets tidiga historia är Björn Waldegård och Stig Blomqvist. Waldegård körde flera olika bilar och vann loppet hela fem gånger. 1979 blev han världsmästare i sporten. Blomqvist startade i 40 av de svenska rallyloppen och vann deltävlingen hela sju gånger. 1984 blev han också totalvinnare av hela VM-serien. Den förste finländare att vinna loppet flera gånger var Tommi Mäkinen som stod överst på prispallen tre gånger under de fyra år på rad som han vann hela VM.

Nya tider för rallyt

Under 2009 valdes deltävlingen i Sverige bort från rally-VM och därför var hela tävlingen inställd detta år. Dock var man redan året därpå inkluderad igen och den moderna tappningen av Svenska Rallyt innehåller några sträckor som körs i Norge, nära riksgränsen. Under de fyra dagarna som loppet arrangeras besöker omkring 200 000 personer tävlingarna på plats medan nästan 100 miljoner människor följer loppet framför TV:n. Med andra ord har tävlingen blivit en modern rallyklassiker som det innebär hög prestige att vinna. Fransmannen Sébastien Loeb var den förste vinnaren av loppet som inte var svensk eller finländsk, och i modern tid verkar det vara just Frankrike som dominerar vårt svenska rally.

Svenska Rallyt körs på snö

2013 gjorde Volkswagen entré i världsmästerskapet i rally och sedan dess har deras förare Sébastien Ogier vunnit VM varje år. Han stod också som segrare i Svenska Rallyt 2013, 2015 och 2016. De franska förarna är de enda som kunnat utmana skandinaverna i det svenska loppet och spänningen är stor inför tävlingarna 2017. Mellan 9-12 februari kommer förarna att lämna Karlstad, passera via Torsby och in i Norge. Tillbakasträckan går via Hagfors och hela loppet avslutas sedan i Torsby med prisceremoni och lyckliga förare.

Svenska rallyt ställer höga krav

Rally är en klassisk motorsport där Sverige har haft framgångar genom åren. Tillsammans med profiler som Blomqvist och Waldegård bör man också nämna Tina Thörner som läst kartor åt många av världens bästa förare. Det Svenska Rallyt är en tuff vintertävling som ingår i världsmästerskapet och länge dominerades tävlingen av inhemska förare eller finländare. Mäkinen, Marcus Grönholm och Jari-Matti Latvala är de mest framgångsrika flerfaldiga finländska mästarna men Svenska Rallyt har på senare år vunnits av den franske föraren Sébastien Ogier. Under 2017 går loppet av stapeln under mitten av februari och den stora tillresta publiken kan räkan med folkfest. Blir det en fransk seger återigen eller tar Latvala tillbaka vinnarkransen?